Kalendarium

<< Październik 2017 >>
Kino
PnWtŚrCzPtSobNd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

MCK SOKÓŁ TV

III Kongres Kultury Regionów

III Kongres Kultury Regionów

NOWORODAK, czyli transmisyjna płodność dziedzictwa ...
Odsłon475Zobacz więcej ...
Karpaty OFFer 2017

IX Międzynarodowy Multimedialny Festiwal Sztuki - Małopolska Karpaty OFFer

Odsłon243Zobacz więcej ...
Konferencja prasowa

Konferencja prasowa przed koncertem Szczawnickiego Chóru Kameralnego

Odsłon253Zobacz więcej ...
Święto Dzieci Gór 2017

25. Święto Dzieci Gór (18 filmów)

Odsłon492Zobacz więcej ...
'Tradycyjne zabawki i zabawy dziecięce' - wernisaż

 Wystawa towarzyszy jubileuszowemu 25. Międzynarodowemu Festiwalowi Dziecięcych Zespołów ...

Odsłon358Zobacz więcej ...

Ubiór narodowy Polaków czy kostium Sarmaty?

Ubiór narodowy Polaków czy kostium Sarmaty?
W dniu 30 marca br. w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ dr Maria Molenda, prezes Fundacji Nomina Rosae wygłosiła wykład pn.: „Ubiór narodowy Polaków czy kostium Sarmaty? Rozważania nad historycznymi i kulturowymi aspektami mody narodowej."
Ubiór kontuszowy postrzegany jest jako symbol narodowy Polaków – wyrażał umiłowanie ojczyzny, afirmację tradycji i wartości, jakim hołdowali Polacy. Jednak relatywnie rzadko poddajemy się refleksji, że był on ubiorem ekskluzywnym, przynależnym przede wszystkim szlachcie. Analiza historycznego fenomenu ubioru kontuszowego prowokuje do pytań o istotę społeczeństwa polskiego i jest ważna także w kontekście narracji o współczesnej Polsce, jej demokracji, jej społeczeństwie, jej podziałach, jej samoświadomości historycznej i wizji jej przyszłości.
 
Na wykładzie omówione zostały poza ubiorem kontuszowym inne formy ubiorów, które niosły przesłania patriotyczne i narodowe, zarówno w historii, jak i we współczesności. Przyjrzeliśmy się „modowym” decyzjom dawnych Polek, zastanawiając się także nad tym, w jakim stopniu kobiety mogły dzięki modzie istnieć i wyrażać siebie.
 

fot. Piotr Droździk

Dr Maria Molenda - założycielka i prezes Fundacji Nomina Rosae; historyk, kostiumolog, kostiumograf. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stopień doktora uzyskała na podstawie rozprawy poświęconej ubiorom na dworze Jagiellonów od czasów panowania Kazimierza Jagiellończyka do śmierci Zygmunta Augusta. W czasie studiów magisterskich w ramach programu Sokrates-Erazmus studiowała we Francji na uniwersytecie w Orleanie. W trakcie studiów doktoranckich odbyła praktykę w Dziale Tkanin Muzeum Narodowego w Krakowie. Prowadziła zajęcia z historii ubioru średniowiecznego w Instytucie Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obecnie prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu kostiumologii dla muzeów i placówek oświatowych. Od 2004 r. kieruje założoną przez siebie Fundacją Nomina Rosae, w ramach której powołała Pracownię Rekonstrukcji Ubiorów Historycznych i Kostiumów. Projektuje kostiumy teatralne, współpracuje także z filmem, projektuje ubiory współczesne inspirowane historią lub folkiem. Przygotowała liczne wystawy czasowe ubiorów z Pracowni Nomina Rosae. Zajmuje się także reżyserią, scenopisarstwem, angażuje w produkcje filmowe. Zainicjowała również program „Labirynt Historii”, współtworzy „Sądecki sztetl”. W ramach działań Fundacji otworzyła także w Nowym Sączu „Dom Historii” – placówkę, w której prezentowane są wystawy czasowe, wykłady, warsztaty i spektakle.
 
 
fot. Piotr Droździk
Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.