Kalendarium

<< Sierpień 2017 >>
Kino
PnWtŚrCzPtSobNd
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

MCK SOKÓŁ TV

Święto Dzieci Gór 2017

25. Święto Dzieci Gór (18 filmów)

Odsłon239Zobacz więcej ...
'Tradycyjne zabawki i zabawy dziecięce' - wernisaż

 Wystawa towarzyszy jubileuszowemu 25. Międzynarodowemu Festiwalowi Dziecięcych Zespołów ...

Odsłon134Zobacz więcej ...
SuperSam

Dokumentacja wystawy "SuperSam", która była czynna w Galerii Sztuki Współczesnej ...

Odsłon184Zobacz więcej ...
XVII Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari

 XVII Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (6 filmów).

Odsłon173Zobacz więcej ...
Wywiad z Krystyną Jandą

Wywiad z Krystyną Jandą na zakończenie XIX Międzynarodowego Festiwalu im. Ady Sari

Odsłon349Zobacz więcej ...

Ubiór narodowy Polaków czy kostium Sarmaty?

Ubiór narodowy Polaków czy kostium Sarmaty?
W dniu 30 marca br. w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ dr Maria Molenda, prezes Fundacji Nomina Rosae wygłosiła wykład pn.: „Ubiór narodowy Polaków czy kostium Sarmaty? Rozważania nad historycznymi i kulturowymi aspektami mody narodowej."
Ubiór kontuszowy postrzegany jest jako symbol narodowy Polaków – wyrażał umiłowanie ojczyzny, afirmację tradycji i wartości, jakim hołdowali Polacy. Jednak relatywnie rzadko poddajemy się refleksji, że był on ubiorem ekskluzywnym, przynależnym przede wszystkim szlachcie. Analiza historycznego fenomenu ubioru kontuszowego prowokuje do pytań o istotę społeczeństwa polskiego i jest ważna także w kontekście narracji o współczesnej Polsce, jej demokracji, jej społeczeństwie, jej podziałach, jej samoświadomości historycznej i wizji jej przyszłości.
 
Na wykładzie omówione zostały poza ubiorem kontuszowym inne formy ubiorów, które niosły przesłania patriotyczne i narodowe, zarówno w historii, jak i we współczesności. Przyjrzeliśmy się „modowym” decyzjom dawnych Polek, zastanawiając się także nad tym, w jakim stopniu kobiety mogły dzięki modzie istnieć i wyrażać siebie.
 

fot. Piotr Droździk

Dr Maria Molenda - założycielka i prezes Fundacji Nomina Rosae; historyk, kostiumolog, kostiumograf. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stopień doktora uzyskała na podstawie rozprawy poświęconej ubiorom na dworze Jagiellonów od czasów panowania Kazimierza Jagiellończyka do śmierci Zygmunta Augusta. W czasie studiów magisterskich w ramach programu Sokrates-Erazmus studiowała we Francji na uniwersytecie w Orleanie. W trakcie studiów doktoranckich odbyła praktykę w Dziale Tkanin Muzeum Narodowego w Krakowie. Prowadziła zajęcia z historii ubioru średniowiecznego w Instytucie Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obecnie prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu kostiumologii dla muzeów i placówek oświatowych. Od 2004 r. kieruje założoną przez siebie Fundacją Nomina Rosae, w ramach której powołała Pracownię Rekonstrukcji Ubiorów Historycznych i Kostiumów. Projektuje kostiumy teatralne, współpracuje także z filmem, projektuje ubiory współczesne inspirowane historią lub folkiem. Przygotowała liczne wystawy czasowe ubiorów z Pracowni Nomina Rosae. Zajmuje się także reżyserią, scenopisarstwem, angażuje w produkcje filmowe. Zainicjowała również program „Labirynt Historii”, współtworzy „Sądecki sztetl”. W ramach działań Fundacji otworzyła także w Nowym Sączu „Dom Historii” – placówkę, w której prezentowane są wystawy czasowe, wykłady, warsztaty i spektakle.
 
 
fot. Piotr Droździk
Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.