Kalendarium

<< Październik 2018 >>
Kino
PnWtŚrCzPtSobNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

MCK SOKÓŁ TV

IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon120Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon33Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon75Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon186Zobacz więcej ...
5 edycja Studium Kapelmistrzowskiego - egzamin

Zainaugurowaną we wrześniu 2016 roku 5 edycję Studium Kapelmistrzowskiego ukończyło 23 absolwentów, ...

Odsłon92Zobacz więcej ...

Słynny balet z legendarną parą tancerzy w roli głównej

Słynny balet z legendarną parą tancerzy w roli głównej

Dzięki nowoczesnej technice w ramach cyklu TRANS-Opera mogliśmy obejrzeć „Jezioro łąbędzie” Piotra Czajkowskiego, zrealizowane w roku 1966 w wiedeńskim teatrze.

Soliści: Margot Fonteyn i Rudolf Nuriejew zmarli ok. 20 lat temu, a my teraz podziwialiśmy ich niezwykły kunszt. Tworzyli legendarną, jedną z najlepszych par baletowych w dziejach tej sztuki. Spektakl retransmitowany z Wienner Staatsoper  mógł zachwycić nawet najbardziej wybrednego widza. Fantastycznie brzmiała muzyka Piotra Czajkowskiego w wykonaniu  Wiedeńskiej Orkiestry Symfonicznej (dyrygent – John Lanchbery). Do tego piękna scenografia i świetne układy choreograficzne. I nade wszystkie cudownie opowiedziana poprzez taniec i ruch baśniowa fabuła. W widowisku wyreżyserowanym przez Trucka Branssa Margot Fonteyn i Rudolf Nuriejew niemal płyną przez scenę. Wzbudzają zachwyt elegancją, doskonałym połączeniem techniki na najwyższym poziomie i walorów estetycznych, artystycznych. W scenach zbiorowych towarzyszy im Wiedeński Balet Narodowy.
Przypomnijmy, że „Jezioro łabędzie” to jeden z trzech najbardziej znanych baletów Piotra Czajkowskiego, obok „Dziadka do orzechów” i „Śpiącej królewny”. Tematem baletu zaczerpniętego z mitologii greckiej oraz folkloru wielu krajów europejskich jest historia dziewczyny zaklętej w ptaka. Muzyka rosyjskiego mistrza ma specyficzny czar, płynność, delikatność, porusza wnętrze człowieka. Styl i instrumentacja kompozytora są zawsze rozpoznawalne, łączą romantyczną emocjonalność z klasycznością formy.
Fachowcy uważają, że Nuriejew i Fonteyn zrewolucjonizowali świat baletu, przekraczając granicę pomiędzy tańcem klasycznym a nowoczesnym. Para została tym samym uznana za największy duet wszechczasów. To taniec „jednego ciała i jednej duszy”, tak niegdyś powiedział Nuriejew. Tak w istocie było, mimo znacznej różnicy wieku (ona była od niego starsza o prawie 20 lat).
Mogli się o tym przekonać liczni sądeczanie i widzowie spoza naszego miasta, oglądając projekcję w sali im. Piotra Kosińskiego MCK SOKÓŁ we wtorek 27 listopada. To już drugi taki seans w ramach cyklu TRANS-OPERA. 11 października zobaczyliśmy „Aidę” Giuseppe Verdiego, wyreżyserowaną przez Franco Zeffirelliego w słynnym Teatro alla Scala w Mediolanie.
*****
Przed nami jeszcze sześć widowisk (aż do maja). Już 13 grudnia (czwartek, godz. 19) można będzie podziwiać na żywo transmisję z Opera National de Paris inscenizacji „Carmen” Georges’a Bizeta (reżyseria Yves Beaunesne).
Bilety (55 zł) w kasie MCK SOKÓŁ (ul. Długosza 3, tel. 18/44 82 643 lub 44 82 600) - czynnej w dni powszednie w godzinach 10:30-20:00, w soboty i niedziele w godzinach 15:00-20:00.


*Piotr Czajkowski*
*Margot Fonteyn*
*Rudolf Nuriejew*
*fragment baletu*


Fot. Vienna State Opera House


 

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.