Kalendarium

<< Listopad 2017 >>
Kino
PnWtŚrCzPtSobNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

MCK SOKÓŁ TV

MY, MAŁOPOLANIE
MY, MAŁOPOLANIE - koncert laureatów 40. Małopolskiego Festiwalu ...
Odsłon53Zobacz więcej ...
III Kongres Kultury Regionów

III Kongres Kultury Regionów

NOWORODAK, czyli transmisyjna płodność dziedzictwa ...
Odsłon682Zobacz więcej ...
Karpaty OFFer 2017

IX Międzynarodowy Multimedialny Festiwal Sztuki - Małopolska Karpaty OFFer

Odsłon369Zobacz więcej ...
Konferencja prasowa

Konferencja prasowa przed koncertem Szczawnickiego Chóru Kameralnego

Odsłon370Zobacz więcej ...
Święto Dzieci Gór 2017

25. Święto Dzieci Gór (18 filmów)

Odsłon608Zobacz więcej ...

Słynny balet z legendarną parą tancerzy w roli głównej

Słynny balet z legendarną parą tancerzy w roli głównej

Dzięki nowoczesnej technice w ramach cyklu TRANS-Opera mogliśmy obejrzeć „Jezioro łąbędzie” Piotra Czajkowskiego, zrealizowane w roku 1966 w wiedeńskim teatrze.

Soliści: Margot Fonteyn i Rudolf Nuriejew zmarli ok. 20 lat temu, a my teraz podziwialiśmy ich niezwykły kunszt. Tworzyli legendarną, jedną z najlepszych par baletowych w dziejach tej sztuki. Spektakl retransmitowany z Wienner Staatsoper  mógł zachwycić nawet najbardziej wybrednego widza. Fantastycznie brzmiała muzyka Piotra Czajkowskiego w wykonaniu  Wiedeńskiej Orkiestry Symfonicznej (dyrygent – John Lanchbery). Do tego piękna scenografia i świetne układy choreograficzne. I nade wszystkie cudownie opowiedziana poprzez taniec i ruch baśniowa fabuła. W widowisku wyreżyserowanym przez Trucka Branssa Margot Fonteyn i Rudolf Nuriejew niemal płyną przez scenę. Wzbudzają zachwyt elegancją, doskonałym połączeniem techniki na najwyższym poziomie i walorów estetycznych, artystycznych. W scenach zbiorowych towarzyszy im Wiedeński Balet Narodowy.
Przypomnijmy, że „Jezioro łabędzie” to jeden z trzech najbardziej znanych baletów Piotra Czajkowskiego, obok „Dziadka do orzechów” i „Śpiącej królewny”. Tematem baletu zaczerpniętego z mitologii greckiej oraz folkloru wielu krajów europejskich jest historia dziewczyny zaklętej w ptaka. Muzyka rosyjskiego mistrza ma specyficzny czar, płynność, delikatność, porusza wnętrze człowieka. Styl i instrumentacja kompozytora są zawsze rozpoznawalne, łączą romantyczną emocjonalność z klasycznością formy.
Fachowcy uważają, że Nuriejew i Fonteyn zrewolucjonizowali świat baletu, przekraczając granicę pomiędzy tańcem klasycznym a nowoczesnym. Para została tym samym uznana za największy duet wszechczasów. To taniec „jednego ciała i jednej duszy”, tak niegdyś powiedział Nuriejew. Tak w istocie było, mimo znacznej różnicy wieku (ona była od niego starsza o prawie 20 lat).
Mogli się o tym przekonać liczni sądeczanie i widzowie spoza naszego miasta, oglądając projekcję w sali im. Piotra Kosińskiego MCK SOKÓŁ we wtorek 27 listopada. To już drugi taki seans w ramach cyklu TRANS-OPERA. 11 października zobaczyliśmy „Aidę” Giuseppe Verdiego, wyreżyserowaną przez Franco Zeffirelliego w słynnym Teatro alla Scala w Mediolanie.
*****
Przed nami jeszcze sześć widowisk (aż do maja). Już 13 grudnia (czwartek, godz. 19) można będzie podziwiać na żywo transmisję z Opera National de Paris inscenizacji „Carmen” Georges’a Bizeta (reżyseria Yves Beaunesne).
Bilety (55 zł) w kasie MCK SOKÓŁ (ul. Długosza 3, tel. 18/44 82 643 lub 44 82 600) - czynnej w dni powszednie w godzinach 10:30-20:00, w soboty i niedziele w godzinach 15:00-20:00.


*Piotr Czajkowski*
*Margot Fonteyn*
*Rudolf Nuriejew*
*fragment baletu*


Fot. Vienna State Opera House


 

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.