Kalendarium

<< Październik 2018 >>
Kino
PnWtŚrCzPtSobNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

MCK SOKÓŁ TV

IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon124Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon36Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon77Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon189Zobacz więcej ...
5 edycja Studium Kapelmistrzowskiego - egzamin

Zainaugurowaną we wrześniu 2016 roku 5 edycję Studium Kapelmistrzowskiego ukończyło 23 absolwentów, ...

Odsłon95Zobacz więcej ...

Adam Makowicz, bezdomny pianista jazzowy, który podbił świat...

Adam Makowicz, bezdomny pianista jazzowy, który podbił świat...

Radość gry, radość komponowania, radość improwizacji, radość życia, a przy tym absolutne mistrzostwo muzyczne i niesamowita skromność – tak można streścić spotkanie Adama Makowicza, jednego z najwybitniejszych pianistów jazzowych na świecie, z sądecką publicznością. Wieczór został zorganizowany z okazji 45-lecia jego pracy artystycznej, w ramach XVIII Sądeckiego Festiwalu Muzycznego Iubilaei Cantus.

To miał być „koncert nadzwyczajny” – tak został nazwany w programie festiwalu – i był nadzwyczajny! Mistrz zagrał m.in. utwory George’a Gerswina (w tym „Summertime”), Kurta Weilla (m.in. główny motyw z „Opery za trzy grosze”), Cole’a Portera, Fryderyka Chopina („Pieszczotka”) i własne kompozycje. Niejako na deser zaserwował „Kaszubskie nuty”, tradycyjną pieśń będąca znakiem rozpoznawczym folkloru kaszubskiego. A wszystko to zostało podane bardzo lekko, elegancko, bez wielkiego wysiłku, z dużą dozą jazzowych improwizacji. Tak grają prawdziwi wirtuozi.
Recital, to była środkowa część spotkania z Adamem Makowiczem. Wcześniej obejrzeliśmy  trwający 50 min. film poświęcony artyście pt. "Trzeba uderzać we właściwe klawisze" (w reżyserii Ignacego Szczepańskiego, autor, znany dokumentalista, zasiadł na widowni). Jest to znakomicie opowiedziana historia pianisty, który jako młody człowiek wymyślił sobie, że będzie grał jazz, na przekór m.in. rodzicom. Początki jego kariery były bardzo trudne. W Krakowie przez jakiś czas wiódł żywot… bezdomnego, głodnego studenta, pomieszkującego w piwnicy, a w najlepszym wypadku – waletującego w słynnym „Żaczku”. Przykład jego życia świadczy o tym, że kiedy się ma talent, upór i silną wolę, a do tego w odpowiednim miejscu i czasie spotka się pomocnych ludzi, można dojść do wysoko postawionego celu. Osią konstrukcyjną filmu jest nagrywanie przez Makowicza utworów Fryderyka Chopina w Studiu The Canterbury Music Company w Toronto. Muzyk opowiada o sobie, a o nim  mówią m.in.: Tomasz Stańko, Ryszard Horowitz, Jaymz Bee, Edward Gajdel, Jeremy Darby, Marek Strasz i żona Joanna Makowicz. Pojawia się też Greg Przygocki, mieszkający w Kanadzie Polak, który od czasu do czasu bywa w naszych Kosarzyskach, gdzie ma dom. To on w lutym br. pomógł nam zaprosić na Festiwal Fun & Classic flecistę Rona Korba.
W pewnym momencie z ekranu padają takie oto słowa na temat Adama Makowicza, że w świetny sposób przenosi świat muzyki klasycznej do jazzu, ale też cudownie zamienia jazz w muzykę klasyczną.
Po koncercie odbyła się promocja książki "Grać pierwszy fortepian". Jest to wywiad rzeka z Adamem Makowiczem, przeprowadzony przez znanego muzycznego menedżera Marka Strasza. On też na scenie rozmawiał z bohaterem swojej publikacji. Bardzo ciekawe były refleksje pianisty na temat życia, ludzi i muzyki.


*Adam Makowicz*
*Warto posłuchać*

 

Fot. PG

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.