Kalendarium

<< Październik 2018 >>
Kino
PnWtŚrCzPtSobNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

MCK SOKÓŁ TV

IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon120Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon33Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon75Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon186Zobacz więcej ...
5 edycja Studium Kapelmistrzowskiego - egzamin

Zainaugurowaną we wrześniu 2016 roku 5 edycję Studium Kapelmistrzowskiego ukończyło 23 absolwentów, ...

Odsłon92Zobacz więcej ...

28 maja 2010 (piątek)

MEMORABILIA
Koncert łączący muzykę instrumentalną, chóralną oraz recytację poświęcony bitwie pod Grunwaldem.

Koncepcja – Maria Molenda i Anna Śliwa

Wykonanie:
Anna Śliwa – instrumenty smyczkowe
Mateusz Kowalski - Viola da gamba
Stanisław Welanyk – instrumenty perkusyjne
Mariusz Koluch – recytacja
Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej CANTATA, dyrygent: Marta Stós


Koncert „Memorabilia – Rzeczy godne zapamiętania” poświęcony jest upamiętnieniu bitwy pod Grunwaldem. Odegrane w nim utwory są artystyczną interpretacją muzyki średniowiecznej w wykonaniu instrumentalistów Anny Śliwy, Stanisława Welanyka i Mateusza Kowalskiego. W programie wykorzystano także kommemoracyjne utwory literackie i religijne, fragmenty kroniki Jana Długosza opisujące słynne, prowokacyjne wręczenie królowi Jagielle dwóch mieczy przez poselstwo krzyżackie oraz passus opowiadający o odnalezieniu zwłok wielkiego mistrza Ulryka von Jungingen. Koncert wzbogacają chóralne wykonania słynnych pieśni: polskiej „Bogurodzicy” oraz niemieckiej „Christ ist Erstanden”.

Anna Śliwa
Skrzypaczka, grająca również na pokrewnych typach instrumentów smyczkowych (pochette, fidel, viola d’amore, lira da braccio). Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej. Dokonała m. in. polskiego prawykonania nowo odkrytych utworów polsko-niemieckiego kompozytora z XVII w., Henryka Doebeliusa. Współpracuje z większością polskich zespołów muzyki dawnej, np. Ars Cantus, Concerto Polacco, Il Tempo, a także z austriackim zespołem Pandolfis Consort Wien. Od 2007 r. kieruje zespołem instrumentów historycznych Intrada, wykonującym głównie muzykę związaną z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach, m. in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu. Osobnym nurtem jej działalności jest pedagogika skrzypcowa. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie oraz klasę skrzypiec barokowych w Konserwatorium Krakowskim im. Witolda Lutosławskiego. Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Dawnej w Wieliczce, organizatorem wystaw i prezentacji rzadkich instrumentów.

Stanisław Welanyk
Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasach profeso-rów: Krzysztofa Missony (dyrygentura) i Józefa Stojki (perkusja). Był uczestnikiem kursów mistrzowskich w Accademia Chigiana w Sienie. Występował na wielu festiwalach w kraju i za granicą (m.in. wielokrotnie Warszawska Jesień, Melos-Etos Bratysława, Musica viva Monachium, New Music Marathon w Pradze, Kontrasty we Lwowie). Ponadto prowadzi normalną działalność koncertową. Najważniejsze z występów zagranicznych: koncert w Filharmonii Berlińskiej, festiwal Musica viva w Monachium, premiera Toski Pucciniego w Operze w Czeskich Budziejowicach, tournee z zespołem Nuovo Teatro Musicale, prowadzenie litewskiego prawykonania IV Symfonii Witolda Lutosławskiego w ramach Festiwalu Muzyki Krajów Bałtyckich GAIDA w Wilnie, koncert z zespołem Hilliard Ensemble w ramach festiwalu Arvo Part-człowiek pogranicza w Sejnach, koncerty podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej KONTRASTY we Lwowie w latach 2000-2005; prawykonanie i nagranie „Allejuia Zbigniewa Bujarskiego; kilkakrotnie koncertował z programem Piazzolla - historia tanga z bandoneonistą Klaudiuszem Baranem i lwowską Orkiestra kameralną „Akademia” (m.in. festiwal VIRTUOSI we Lwowie oraz X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Klasycznej w Brześciu na Białorusi). W latach 2007-2009 występował z orkiestrą Filharmonii Lwowskiej i młodymi solistami ukraińskimi i polskimi podczas Polsko-Ukraińskich Spotkań Młodzieży Muzycznej we Lwowie. Od 2007 współpracuje z polsko-niemiecką orkiestrą młodzieżową Junge Philharmonie, z którą dał w tym czasie kilka koncertów (Lörrach, Nowy Sącz). W marcu 2000 zrealizował nagranie Ancestral Rites of a forgotten culture Alejandro Iglesias Rossiego zdobyło I nagrodę podczas Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów w Paryżu i ukazało się w 6 płytowym albumie, wydanym przez UNESCO (prod.Philips). W 2008 uczestniczył w festiwalu Introspekce nové hudby w Pradze z programem 3 x Cracow Percus-sion Ensemble. W latach 1984-90 dyrektor naczelny i artystyczny Państwowej Orkiestry Kameralnej w Toruniu. W r.1995 był kierownikiem artystycznym Internazionales Kammerorchester Jeunesses Musicales w Buckow k.Berlina W r.1996 kierownik artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej MOSAICO odbywajacego się w Krakowie. W latach 1998 – 2008 dyrektor artystyczny Starosądeckiego
Festiwalu Muzyki Dawnej.

Mateusz Kowalski
Studiował violę da gamba w Krakowskim Konserwatorium im. W. Lutosławskiego w klasie Kazimierza Pyzika oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie u Marcina Zalewskiego. Spędził również rok doskonaląc swoje umiejętności w Królewskim Konserwatorium w Hadze, kształcąc się u boku Philippe’a Pierlot i Rainer’a Zipperling. Uczestniczył w kursach gambowych prowadzonych przez takich muzyków jak Paulo Pandolfo, Marianne Muller, Petr Wagner oraz w projektach orkiestrowych pod kierunkiem Jacques Ogg i Manfredo Cordes. Jako solista (Pasja wg św. Mateusza J. S. Bach) i kameralista występuje w kraju i zagranicą (Włochy, Hiszpania, Holandia – seria koncertów „fringe” Festiwalu Muzyki Dawnej w Utrechcie, Litwa, Mołdawia, Rumunia, Słowenia – Festival Brezice). Jest stałym członkiem specjalizującego się w muzyce Renesansu zespołu Floripari, którego siedzibą jest Zamek Królewski na Wawelu. Występuje również w kilku innych formacjach muzyki dawnej w Polsce – Consortium Sedinum, Camerata Cracovia, oraz w międzynarodowym zespole Ensemble Barocum, którego jest jednym z członków założycieli. Współpracuje również z Baletem Dworskim Cracovia Danza. Prowadzi wokalny zespół Perfugium, którego głównym polem zainteresowań jest religijna muzyka dawnych epok oraz tradycyjne pieśni Kościoła w Polsce. Z zespołem tym wydał trzy płyty CD. Współpracuje z Dominikańskim Ośrodkiem Liturgicznym biorąc udział w nagraniach i prowadząc warsztaty muzyki liturgicznej. Przez kilka lat był członkiem Bractwa Lutni z Dworu na Wysokiej, wokalnej grupy prowadzonej przez lutnistę Antoniego Pilcha. Z zespołem tym wziął udział w wielu prestiżowych koncertach i występach, (festiwal d’Ile de France, Septembre Musical de l’Orne, reprezentacja Województwa Małopolskiego na wystawie Expo’ Hanower 2000, koncerty na zaproszenie Konsulatu Polskiego w Barcelonie).

Mariusz Koluch
Absolwent Wydziału Wokalno - Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Jego zainteresowania skupiają się głównie na muzyce etnicznej różnych narodów. Jest entuzjastą nietypowych w swym brzmieniu azjatyckich technik wokalnych. Współpracował jako solista z Operą Krakowską i Operą na Zamku w Szczecinie. Autor kilku projektów muzycznych: „Aszukebi” (pieśni gruzińskie) „Dawne pieśni Armenii”, „Modern- Etno” (dwadzieścia wieków śpiewu), „Bono-Malo” (o aniołach dobrych i złych), „Modern-Postmodern”, ”Koluch&Chawejrim” (pieśni żydowskie oraz utwory inspirowane muzyką żydowską. Jest autorem muzyki inspirowanej poezją mistyczną Dżalaloddina Rumiego, zawartej na płycie „Qalb-ha”. „Rumi na głos”, wydanej przez Wydawnictwo Homini razem z przekładem poezji Rumiego „W mgnieniu słów” dokonanej przez Marka Smurzyńskiego. Innym przejawem jego działań artystycznych jest wykonywanie muzycznych podkładów na żywo do niemych filmów („Zmęczona śmierć” reż. F. Lang, „Człowiek z kamerą” reż. D.Wiertow). Od 2003 roku, wspólnie z Krzysztofem Bielawskim, filologiem klasycznym (UJ), prowadzi badania na temat interpretacji utworów wokalnych Antycznej Grecji. W roku akademickim 2004/2005 prowadził zajęcia dydaktyczne dotyczące tego zagadnienia w Instytucie Filologii Klasycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W tym samym roku wspólnie z dr Bielawskim wygłosił wykład pt. „Between Art. and Science – Ancient Greek Music”, który miał miejsce w Akademii Amerykańskiej w Rzymie i adresowany był do profesorów Akademii Amerykańskiej oraz studentów Summer School of Classics.

Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej CANTATA, zrzeszający studentów i pracowników krakowskich uczelni, istnieje od 1990 r. Od lutego 2001 kieruje nim Marta Stós, przy współpracy Anny Korczakowskiej. Szeroki repertuar chóru obejmuje kompozycje od średniowiecza po współczesność. Są w nim utwory religijne i świeckie różnych krajów. Jest polska muzyka ludowa, kolędy, pieśni patriotyczne. Nie brak utworów muzyki cerkiewnej i Negro Spiritual. Chór „Cantata” uczestniczy w polskich i zagranicznych festiwalach i przeglądach chórów; ma na swoim koncie kilka sukcesów (m. in. I nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Chórów Akademickich „Universitas” w Iwanowie w Rosji (2003), Srebrny Dyplom na VI Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym „Isola Del Sole” w Grado we Włoszech (2004) ). Zespół występował w Polsce i za granicą: w Austrii, Czechach, Niemczech, Finlandii, Rosji i Włoszech oraz na Litwie, Białorusi, Węgrzech i Słowacji. Ostatnio – w maju 2009 r. - koncertował we Francji, na zaproszenie „Chorale Francis Poulenc”, w ramach obchodów Święta Joanny d’Arc, w Orleanie – partnerskim mieście miasta Krakowa. Chór „Cantata” bierze aktywny udział w życiu muzycznym Krakowa (z większych wydarzeń można wymienić udział w Koncertach Galowych 42. i 44. Festiwalu Piosenki Studenckiej, wspólne występy z Orkiestrą Staromiejską, coroczne występy w ramach Festiwalu Nauki). Uświetnia szereg uroczystości w macierzystej uczelni.

Dyrygent mgr Marta Stós
Absolwentka Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Dyrygentury Chóralnej w Akademii Muzycznej w Krakowie; uczestniczyła w licznych seminariach i warsztatach dla dyrygentów, ukończyła kurs „Marketing w kulturze”. Chór „Cantata” prowadzi od 2001 roku; wcześniej była w nim zatrudniona jako asystent – akompaniator (od 1996 roku), a od 1999 pełniła funkcję II dyrygenta. Pod jej batutą chór zdobył liczne nagrody; m. in. kilkakrotnie Złote i Srebrne Pasmo na Małopolskim Konkursie Chórów, wymienione wcześniej nagrody w Rosji i we Włoszech.

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.