Kalendarium

<< Listopad 2017 >>
Kino
PnWtŚrCzPtSobNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

MCK SOKÓŁ TV

MY, MAŁOPOLANIE
MY, MAŁOPOLANIE - koncert laureatów 40. Małopolskiego Festiwalu ...
Odsłon34Zobacz więcej ...
III Kongres Kultury Regionów

III Kongres Kultury Regionów

NOWORODAK, czyli transmisyjna płodność dziedzictwa ...
Odsłon670Zobacz więcej ...
Karpaty OFFer 2017

IX Międzynarodowy Multimedialny Festiwal Sztuki - Małopolska Karpaty OFFer

Odsłon357Zobacz więcej ...
Konferencja prasowa

Konferencja prasowa przed koncertem Szczawnickiego Chóru Kameralnego

Odsłon362Zobacz więcej ...
Święto Dzieci Gór 2017

25. Święto Dzieci Gór (18 filmów)

Odsłon600Zobacz więcej ...

28 maja 2010 (piątek)

MEMORABILIA
Koncert łączący muzykę instrumentalną, chóralną oraz recytację poświęcony bitwie pod Grunwaldem.

Koncepcja – Maria Molenda i Anna Śliwa

Wykonanie:
Anna Śliwa – instrumenty smyczkowe
Mateusz Kowalski - Viola da gamba
Stanisław Welanyk – instrumenty perkusyjne
Mariusz Koluch – recytacja
Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej CANTATA, dyrygent: Marta Stós


Koncert „Memorabilia – Rzeczy godne zapamiętania” poświęcony jest upamiętnieniu bitwy pod Grunwaldem. Odegrane w nim utwory są artystyczną interpretacją muzyki średniowiecznej w wykonaniu instrumentalistów Anny Śliwy, Stanisława Welanyka i Mateusza Kowalskiego. W programie wykorzystano także kommemoracyjne utwory literackie i religijne, fragmenty kroniki Jana Długosza opisujące słynne, prowokacyjne wręczenie królowi Jagielle dwóch mieczy przez poselstwo krzyżackie oraz passus opowiadający o odnalezieniu zwłok wielkiego mistrza Ulryka von Jungingen. Koncert wzbogacają chóralne wykonania słynnych pieśni: polskiej „Bogurodzicy” oraz niemieckiej „Christ ist Erstanden”.

Anna Śliwa
Skrzypaczka, grająca również na pokrewnych typach instrumentów smyczkowych (pochette, fidel, viola d’amore, lira da braccio). Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej. Dokonała m. in. polskiego prawykonania nowo odkrytych utworów polsko-niemieckiego kompozytora z XVII w., Henryka Doebeliusa. Współpracuje z większością polskich zespołów muzyki dawnej, np. Ars Cantus, Concerto Polacco, Il Tempo, a także z austriackim zespołem Pandolfis Consort Wien. Od 2007 r. kieruje zespołem instrumentów historycznych Intrada, wykonującym głównie muzykę związaną z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach, m. in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu. Osobnym nurtem jej działalności jest pedagogika skrzypcowa. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie oraz klasę skrzypiec barokowych w Konserwatorium Krakowskim im. Witolda Lutosławskiego. Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Dawnej w Wieliczce, organizatorem wystaw i prezentacji rzadkich instrumentów.

Stanisław Welanyk
Ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasach profeso-rów: Krzysztofa Missony (dyrygentura) i Józefa Stojki (perkusja). Był uczestnikiem kursów mistrzowskich w Accademia Chigiana w Sienie. Występował na wielu festiwalach w kraju i za granicą (m.in. wielokrotnie Warszawska Jesień, Melos-Etos Bratysława, Musica viva Monachium, New Music Marathon w Pradze, Kontrasty we Lwowie). Ponadto prowadzi normalną działalność koncertową. Najważniejsze z występów zagranicznych: koncert w Filharmonii Berlińskiej, festiwal Musica viva w Monachium, premiera Toski Pucciniego w Operze w Czeskich Budziejowicach, tournee z zespołem Nuovo Teatro Musicale, prowadzenie litewskiego prawykonania IV Symfonii Witolda Lutosławskiego w ramach Festiwalu Muzyki Krajów Bałtyckich GAIDA w Wilnie, koncert z zespołem Hilliard Ensemble w ramach festiwalu Arvo Part-człowiek pogranicza w Sejnach, koncerty podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej KONTRASTY we Lwowie w latach 2000-2005; prawykonanie i nagranie „Allejuia Zbigniewa Bujarskiego; kilkakrotnie koncertował z programem Piazzolla - historia tanga z bandoneonistą Klaudiuszem Baranem i lwowską Orkiestra kameralną „Akademia” (m.in. festiwal VIRTUOSI we Lwowie oraz X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Klasycznej w Brześciu na Białorusi). W latach 2007-2009 występował z orkiestrą Filharmonii Lwowskiej i młodymi solistami ukraińskimi i polskimi podczas Polsko-Ukraińskich Spotkań Młodzieży Muzycznej we Lwowie. Od 2007 współpracuje z polsko-niemiecką orkiestrą młodzieżową Junge Philharmonie, z którą dał w tym czasie kilka koncertów (Lörrach, Nowy Sącz). W marcu 2000 zrealizował nagranie Ancestral Rites of a forgotten culture Alejandro Iglesias Rossiego zdobyło I nagrodę podczas Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów w Paryżu i ukazało się w 6 płytowym albumie, wydanym przez UNESCO (prod.Philips). W 2008 uczestniczył w festiwalu Introspekce nové hudby w Pradze z programem 3 x Cracow Percus-sion Ensemble. W latach 1984-90 dyrektor naczelny i artystyczny Państwowej Orkiestry Kameralnej w Toruniu. W r.1995 był kierownikiem artystycznym Internazionales Kammerorchester Jeunesses Musicales w Buckow k.Berlina W r.1996 kierownik artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej MOSAICO odbywajacego się w Krakowie. W latach 1998 – 2008 dyrektor artystyczny Starosądeckiego
Festiwalu Muzyki Dawnej.

Mateusz Kowalski
Studiował violę da gamba w Krakowskim Konserwatorium im. W. Lutosławskiego w klasie Kazimierza Pyzika oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie u Marcina Zalewskiego. Spędził również rok doskonaląc swoje umiejętności w Królewskim Konserwatorium w Hadze, kształcąc się u boku Philippe’a Pierlot i Rainer’a Zipperling. Uczestniczył w kursach gambowych prowadzonych przez takich muzyków jak Paulo Pandolfo, Marianne Muller, Petr Wagner oraz w projektach orkiestrowych pod kierunkiem Jacques Ogg i Manfredo Cordes. Jako solista (Pasja wg św. Mateusza J. S. Bach) i kameralista występuje w kraju i zagranicą (Włochy, Hiszpania, Holandia – seria koncertów „fringe” Festiwalu Muzyki Dawnej w Utrechcie, Litwa, Mołdawia, Rumunia, Słowenia – Festival Brezice). Jest stałym członkiem specjalizującego się w muzyce Renesansu zespołu Floripari, którego siedzibą jest Zamek Królewski na Wawelu. Występuje również w kilku innych formacjach muzyki dawnej w Polsce – Consortium Sedinum, Camerata Cracovia, oraz w międzynarodowym zespole Ensemble Barocum, którego jest jednym z członków założycieli. Współpracuje również z Baletem Dworskim Cracovia Danza. Prowadzi wokalny zespół Perfugium, którego głównym polem zainteresowań jest religijna muzyka dawnych epok oraz tradycyjne pieśni Kościoła w Polsce. Z zespołem tym wydał trzy płyty CD. Współpracuje z Dominikańskim Ośrodkiem Liturgicznym biorąc udział w nagraniach i prowadząc warsztaty muzyki liturgicznej. Przez kilka lat był członkiem Bractwa Lutni z Dworu na Wysokiej, wokalnej grupy prowadzonej przez lutnistę Antoniego Pilcha. Z zespołem tym wziął udział w wielu prestiżowych koncertach i występach, (festiwal d’Ile de France, Septembre Musical de l’Orne, reprezentacja Województwa Małopolskiego na wystawie Expo’ Hanower 2000, koncerty na zaproszenie Konsulatu Polskiego w Barcelonie).

Mariusz Koluch
Absolwent Wydziału Wokalno - Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Jego zainteresowania skupiają się głównie na muzyce etnicznej różnych narodów. Jest entuzjastą nietypowych w swym brzmieniu azjatyckich technik wokalnych. Współpracował jako solista z Operą Krakowską i Operą na Zamku w Szczecinie. Autor kilku projektów muzycznych: „Aszukebi” (pieśni gruzińskie) „Dawne pieśni Armenii”, „Modern- Etno” (dwadzieścia wieków śpiewu), „Bono-Malo” (o aniołach dobrych i złych), „Modern-Postmodern”, ”Koluch&Chawejrim” (pieśni żydowskie oraz utwory inspirowane muzyką żydowską. Jest autorem muzyki inspirowanej poezją mistyczną Dżalaloddina Rumiego, zawartej na płycie „Qalb-ha”. „Rumi na głos”, wydanej przez Wydawnictwo Homini razem z przekładem poezji Rumiego „W mgnieniu słów” dokonanej przez Marka Smurzyńskiego. Innym przejawem jego działań artystycznych jest wykonywanie muzycznych podkładów na żywo do niemych filmów („Zmęczona śmierć” reż. F. Lang, „Człowiek z kamerą” reż. D.Wiertow). Od 2003 roku, wspólnie z Krzysztofem Bielawskim, filologiem klasycznym (UJ), prowadzi badania na temat interpretacji utworów wokalnych Antycznej Grecji. W roku akademickim 2004/2005 prowadził zajęcia dydaktyczne dotyczące tego zagadnienia w Instytucie Filologii Klasycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W tym samym roku wspólnie z dr Bielawskim wygłosił wykład pt. „Between Art. and Science – Ancient Greek Music”, który miał miejsce w Akademii Amerykańskiej w Rzymie i adresowany był do profesorów Akademii Amerykańskiej oraz studentów Summer School of Classics.

Akademicki Chór Politechniki Krakowskiej CANTATA, zrzeszający studentów i pracowników krakowskich uczelni, istnieje od 1990 r. Od lutego 2001 kieruje nim Marta Stós, przy współpracy Anny Korczakowskiej. Szeroki repertuar chóru obejmuje kompozycje od średniowiecza po współczesność. Są w nim utwory religijne i świeckie różnych krajów. Jest polska muzyka ludowa, kolędy, pieśni patriotyczne. Nie brak utworów muzyki cerkiewnej i Negro Spiritual. Chór „Cantata” uczestniczy w polskich i zagranicznych festiwalach i przeglądach chórów; ma na swoim koncie kilka sukcesów (m. in. I nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Chórów Akademickich „Universitas” w Iwanowie w Rosji (2003), Srebrny Dyplom na VI Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym „Isola Del Sole” w Grado we Włoszech (2004) ). Zespół występował w Polsce i za granicą: w Austrii, Czechach, Niemczech, Finlandii, Rosji i Włoszech oraz na Litwie, Białorusi, Węgrzech i Słowacji. Ostatnio – w maju 2009 r. - koncertował we Francji, na zaproszenie „Chorale Francis Poulenc”, w ramach obchodów Święta Joanny d’Arc, w Orleanie – partnerskim mieście miasta Krakowa. Chór „Cantata” bierze aktywny udział w życiu muzycznym Krakowa (z większych wydarzeń można wymienić udział w Koncertach Galowych 42. i 44. Festiwalu Piosenki Studenckiej, wspólne występy z Orkiestrą Staromiejską, coroczne występy w ramach Festiwalu Nauki). Uświetnia szereg uroczystości w macierzystej uczelni.

Dyrygent mgr Marta Stós
Absolwentka Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Dyrygentury Chóralnej w Akademii Muzycznej w Krakowie; uczestniczyła w licznych seminariach i warsztatach dla dyrygentów, ukończyła kurs „Marketing w kulturze”. Chór „Cantata” prowadzi od 2001 roku; wcześniej była w nim zatrudniona jako asystent – akompaniator (od 1996 roku), a od 1999 pełniła funkcję II dyrygenta. Pod jej batutą chór zdobył liczne nagrody; m. in. kilkakrotnie Złote i Srebrne Pasmo na Małopolskim Konkursie Chórów, wymienione wcześniej nagrody w Rosji i we Włoszech.

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.