Kalendarium

<< Październik 2018 >>
Kino
PnWtŚrCzPtSobNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

MCK SOKÓŁ TV

IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon142Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon41Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon86Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon195Zobacz więcej ...
5 edycja Studium Kapelmistrzowskiego - egzamin

Zainaugurowaną we wrześniu 2016 roku 5 edycję Studium Kapelmistrzowskiego ukończyło 23 absolwentów, ...

Odsłon97Zobacz więcej ...

ORGANY FIRMY WALCKER Z LAMPERTHEIM

Zakupione przez Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu organy zostały zbudowane w roku 1957 w podniesionym z gruzów po zniszczeniach wojennych kościele ewangelickim w Lampertheim (Niemcy). Wykonawcą instrumentu była niemiecka firma Walcker z Ludwigsburga, szczycąca się bogatymi tradycjami w dziedzinie budownictwa organowego.

Posiadały one wiatrownice klapowo-zasuwowe, mechaniczną trakturę gry oraz elektryczną trakturę rejestrową z trzema wolnymi kombinacjami. Dyspozycja obejmowała 41 rejestrów, rozdzielonych pomiędzy trzy manuały i pedał w następujący sposób:

Rückpositiv (man. I):

Liebl. Gedackt 8'
Praestant 4'
Spillflöte 4'
Blockflöte 2'
Quinte 1 1/3'
Terz 1 3/5'
Zimbel 3f. 1/2'
Krummhor 8'

Tremulant
















Hauptwerk (man. II):

Gedacktpommer 16'
Principal 8'
Rohrflöte 8'
Gemshorn 8'
Octave 4'
Nachthorn 4'
Quinte 2 2/3'
Octave 2'

Mixtur 5f.

1 1/3'
Cornett 5f. (od g) 8'
Trompete 8'
Klarine 4'




















Oberwerk
(man. III):


Metallgedackt 8'
Quintadena 8'
Salizional 8'
Ital. Principal 4'
Rohrflöte 4'

Sesquialtera 2f.


Schweizerpfeife 2'
Mixtur 4-6f. 2 2/3'
Dulzian 16'
Oboe 8'

Tremulant

 



















Pedal:

Principalbaß 16'
Subbaß 16'
Quintbaß 10 2/3'
Octavbaß 8'
Gedacktbaß 8'
Rohrgedackt 4'
Feldflöte 2'
Mixtur 5f. 2 2/3'

Posaune

16'
Trompete 8'
Claironbaß 4'



















Organy dysponowały następującymi połączeniami mechanicznymi:
I-II, III-II, I-P, III-P

Zakres klawiatur obejmował w manuałach C-g’’’, a w pedale C-f’.

Analiza dyspozycji wskazuje, iż organy te zostały zaprojektowane w sposób typowy dla czasu swego powstania – z wyraźnym nawiązaniem do barokowych instrumentów północnoniemieckich. Obok dyspozycji, zapewniającej odrębność brzmieniową każdej z sekcji instrumentu (Werkprinzip) i ograniczonej możliwości ich łączenia, źródło inspiracji stylistycznej potwierdza widoczny na zdjęciu sposób rozmieszczenia sekcji brzmieniowych: umieszczony w balustradzie chóru Rückpositiv, górujący nad umieszczoną centralnie sekcją główną Oberwerk i flankujące ją wieże, kryjące piszczałki sekcji pedałowej. Strzelista piramida brzmieniowa, wykreowana za pomocą dużej ilości głosów alikwotowych i wysokobrzmiących mikstur, oparta została na stosunkowo skromnym zasobie głosów podstawowych. Tym samym przełom XVIII i XIX stulecia wyznaczał górną granicę repertuaru możliwego do wykonania na tych organach i to ze szczególnym wskazaniem na muzykę niemieckiego kręgu stylistycznego. Ten stan rzeczy skłonił parafię w Lampertheim do wymiany instrumentu na nowy, o bardziej uniwersalnej dyspozycji. Zapewne nie stałoby się tak, gdyby nie znacząca rola artystycznej muzyki organowej w liturgii ewangelickiej i chęć parafian, by móc w jej trakcie słuchać również dzieł XIX i XX-wiecznych. Poważnym argumentem była również potrzeba gruntownej renowacji niektórych mechanizmów oraz użycie przez firmę Walcker w latach powojennego kryzysu tańszych zamienników w miejsce niektórych, wówczas trudno osiągalnych materiałów, typowych dla budownictwa organowego (np. wykonanie dużych piszczałek prospektowych z blachy cynkowej, zamiast ze stopu cynowo-ołowiowego).

O przydatności organów Walckera do wykorzystania w procesie budowy organów w nowosądeckim MCK SOKÓŁ zadecydowały: stosunkowo bogata obsada poszczególnych sekcji brzmieniowych, podział i wymiary wiatrownic umożliwiające ich rozmieszczenie w bardzo ograniczonej przestrzeni podestu organowego sali koncertowej im. Lucjana Lipińskiego oraz spora liczba piszczałek nadających się do użycia podczas budowy nowego instrumentu.





Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.