Kalendarium

<< Listopad 2017 >>
Kino
PnWtŚrCzPtSobNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

MCK SOKÓŁ TV

MY, MAŁOPOLANIE
MY, MAŁOPOLANIE - koncert laureatów 40. Małopolskiego Festiwalu ...
Odsłon55Zobacz więcej ...
III Kongres Kultury Regionów

III Kongres Kultury Regionów

NOWORODAK, czyli transmisyjna płodność dziedzictwa ...
Odsłon683Zobacz więcej ...
Karpaty OFFer 2017

IX Międzynarodowy Multimedialny Festiwal Sztuki - Małopolska Karpaty OFFer

Odsłon369Zobacz więcej ...
Konferencja prasowa

Konferencja prasowa przed koncertem Szczawnickiego Chóru Kameralnego

Odsłon371Zobacz więcej ...
Święto Dzieci Gór 2017

25. Święto Dzieci Gór (18 filmów)

Odsłon610Zobacz więcej ...

ORGANY FIRMY WALCKER Z LAMPERTHEIM

Zakupione przez Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu organy zostały zbudowane w roku 1957 w podniesionym z gruzów po zniszczeniach wojennych kościele ewangelickim w Lampertheim (Niemcy). Wykonawcą instrumentu była niemiecka firma Walcker z Ludwigsburga, szczycąca się bogatymi tradycjami w dziedzinie budownictwa organowego.

Posiadały one wiatrownice klapowo-zasuwowe, mechaniczną trakturę gry oraz elektryczną trakturę rejestrową z trzema wolnymi kombinacjami. Dyspozycja obejmowała 41 rejestrów, rozdzielonych pomiędzy trzy manuały i pedał w następujący sposób:

Rückpositiv (man. I):

Liebl. Gedackt 8'
Praestant 4'
Spillflöte 4'
Blockflöte 2'
Quinte 1 1/3'
Terz 1 3/5'
Zimbel 3f. 1/2'
Krummhor 8'

Tremulant
















Hauptwerk (man. II):

Gedacktpommer 16'
Principal 8'
Rohrflöte 8'
Gemshorn 8'
Octave 4'
Nachthorn 4'
Quinte 2 2/3'
Octave 2'

Mixtur 5f.

1 1/3'
Cornett 5f. (od g) 8'
Trompete 8'
Klarine 4'




















Oberwerk
(man. III):


Metallgedackt 8'
Quintadena 8'
Salizional 8'
Ital. Principal 4'
Rohrflöte 4'

Sesquialtera 2f.


Schweizerpfeife 2'
Mixtur 4-6f. 2 2/3'
Dulzian 16'
Oboe 8'

Tremulant

 



















Pedal:

Principalbaß 16'
Subbaß 16'
Quintbaß 10 2/3'
Octavbaß 8'
Gedacktbaß 8'
Rohrgedackt 4'
Feldflöte 2'
Mixtur 5f. 2 2/3'

Posaune

16'
Trompete 8'
Claironbaß 4'



















Organy dysponowały następującymi połączeniami mechanicznymi:
I-II, III-II, I-P, III-P

Zakres klawiatur obejmował w manuałach C-g’’’, a w pedale C-f’.

Analiza dyspozycji wskazuje, iż organy te zostały zaprojektowane w sposób typowy dla czasu swego powstania – z wyraźnym nawiązaniem do barokowych instrumentów północnoniemieckich. Obok dyspozycji, zapewniającej odrębność brzmieniową każdej z sekcji instrumentu (Werkprinzip) i ograniczonej możliwości ich łączenia, źródło inspiracji stylistycznej potwierdza widoczny na zdjęciu sposób rozmieszczenia sekcji brzmieniowych: umieszczony w balustradzie chóru Rückpositiv, górujący nad umieszczoną centralnie sekcją główną Oberwerk i flankujące ją wieże, kryjące piszczałki sekcji pedałowej. Strzelista piramida brzmieniowa, wykreowana za pomocą dużej ilości głosów alikwotowych i wysokobrzmiących mikstur, oparta została na stosunkowo skromnym zasobie głosów podstawowych. Tym samym przełom XVIII i XIX stulecia wyznaczał górną granicę repertuaru możliwego do wykonania na tych organach i to ze szczególnym wskazaniem na muzykę niemieckiego kręgu stylistycznego. Ten stan rzeczy skłonił parafię w Lampertheim do wymiany instrumentu na nowy, o bardziej uniwersalnej dyspozycji. Zapewne nie stałoby się tak, gdyby nie znacząca rola artystycznej muzyki organowej w liturgii ewangelickiej i chęć parafian, by móc w jej trakcie słuchać również dzieł XIX i XX-wiecznych. Poważnym argumentem była również potrzeba gruntownej renowacji niektórych mechanizmów oraz użycie przez firmę Walcker w latach powojennego kryzysu tańszych zamienników w miejsce niektórych, wówczas trudno osiągalnych materiałów, typowych dla budownictwa organowego (np. wykonanie dużych piszczałek prospektowych z blachy cynkowej, zamiast ze stopu cynowo-ołowiowego).

O przydatności organów Walckera do wykorzystania w procesie budowy organów w nowosądeckim MCK SOKÓŁ zadecydowały: stosunkowo bogata obsada poszczególnych sekcji brzmieniowych, podział i wymiary wiatrownic umożliwiające ich rozmieszczenie w bardzo ograniczonej przestrzeni podestu organowego sali koncertowej im. Lucjana Lipińskiego oraz spora liczba piszczałek nadających się do użycia podczas budowy nowego instrumentu.





Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.